دانشنامه حقوق
دانشنامه حقوق

دارالوکاله
منوي اصلي
صفحه اصلي
پروفايل مدير
عناوين وبلاگ
آرشيو وبلاگ
پست الكترونيكي

درباره وبلاگ
محمد رضا پوست چی وکیل پایه یک دادگستری قبول وکالت ومشاوره درامورحقوقی.کیفری وخانواده تلفن تماس:05112214372 همراه:09151040284
آرشيو
مرداد 1392
تير 1392
خرداد 1392
ارديبهشت 1392
فروردين 1392
اسفند 1391
بهمن 1391
دی 1391
آذر 1391
آبان 1391
مهر 1391
شهريور 1391
نويسندگان
محمد رضا پوست چی
کد هاي جاوا


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 13
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 14
بازدید ماه : 458
بازدید کل : 11945
تعداد مطالب : 111
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1

تصرف عدوانی  <-PostCategory-> 

 

نگاهي به جرم تصرف عدواني(موضوع ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامي) قسمت اول/مصطفي عباسي 

     مقدمه:

     تصرف عدواني از جمله جرايم شايع عليه اموال ومالكيت است به طوريكه آمار بالاي ارتكاب آن در اكثر نقاط كشور گاه از آمار ديگر جرايم مهم عليه اموال پيشي مي گيرد.

     تصرف عدواني علاوه بر دارا بودن جنبه كيفري واجد جنبه حقوقي نيز بوده و قانونگذار در قانون آيين دادرسي مدني موادي(مواد 158تا177ق.آ.د.م) را به آن اختصاص داده است كه همين امر سبب ساز ايجاد اختلافات بسياري مابين حقوقدانان و ميان محاكم دادگستري در خصوص عناصر تشكيل دهنده اين جرم گرديده است چرا كه بسياري از حقوقدانان با عنايت به اركان دعواي تصرف عدواني حقوقي، معتقدند كه در جرم تصرف عدواني نيز صرفا همان اركان مورد نياز بوده و افزودن عناصر ديگري همچون مالكيت شاكي به آن بلاوجه مي باشد، در مقابل عده اي ديگر بر اين باورند كه جرم تصرف عدواني بنا به دلايلي نمي تواند لزوما همان عناصر دعواي تصرف عدواني حقوقي را دارا باشد بلكه نسبت به آن تغييرات عمده اي دارد.

     نگارنده اين مقاله بر آن است كه در اين نوشتار ضمن بررسي عناصر تشكيل دهنده جرم تصرف عدواني ديدگاههاي موجود در اين خصوص را بررسي كرده، آنگاه ديدگاه خويش را مطرح و توضيح مي دهد.

     تعريف جرم تصرف عدواني:

     براي ارائه تعريفي دقيق و قابل قبول از جرم تصرف عدواني، ابتدا ناگزير به تعريف تصرف مي باشيم با ملاحظه تعاريف بي شماري كه از تصرف توسط حقوقدانان و فقهاء به عمل آمده تعريف زير در خصوص تصرف كامل تر به نظر مي آيد:

     «تصرف عبارتست از استيلاي مادي و عرفي انسان بر مال به قصد استفاده از آن به نفع خود»(1)

     تصرف در معناي ذكر شده اعم است از تصرفات قانوني و غير قانوني. تصرف قانوني تصرفات مالك حقيقي يا ذي حق يا افراد ماذون از سوي آنها را شامل مي شود و تصرف غير قانوني كه از آن به تصرف عدواني يا يد عاريه تعبير مي گردد، «تصرف در مال غير بدون اذن مالك و قانون است» (2) و در خصوص واژه عدوان آمده است: «صفت تصرف بدون مجوز قانوني است».(3)

     لذا همانگونه كه در تعريف تصرف عدواني مشاهده مي گردد بحث از خارج كردن مال از يد ديگر ي منتفي بوده و اگر موضوعيت داشته باشد صرفاً خارج كردن مال از يد مالك يا ذي حق منظور نظر بوده است نه خارج كردن مال از يد متصرف سابق.

     علي رغم بار معنايي سابق الذكر ماده 158 قانون آيين دادرسي دادگاههاي عمومي و انقلاب در امور مدني تصرف عدواني را اينگونه تعريف مي كند:

     «ادعاي متصرف سابق مبني بر اينكه ديگري بدون رضايت او مال غير منقول را از تصرف وي خارج كرده و اعاده تصرف خود را نسبت به آن مال درخواست مي نمايد.» در تعريف بالا بر خلاف معناي حقيقي تصرف عدواني سخن از تصرف در مال غيرمنقول بدون رضايت متصرف سابق به ميان مي آيد و قانونگذار عدواني بودن را نيز در اين دعوي عدم رضايت متصرف سابق دانسته است.(4) گويي قانونگذار در دعواي تصرف عدواني به معناي واقعي تصرف عدواني كه در حقوق مدني و فقه مطرح بوده نظر نداشته و صرفاً به حمايت از تصرفات، متصرفان سابق در اموال غيرمنقول پرداخته است لذا انتخاب و كاربرد عبارت تصرف عدواني بر اين دعوي را بايد به حساب تسامح قانونگذار گذاشت.

      با اين حال بسياري از حقوقدانان و دادرسان در مقام بررسي و تبيين جرم تصرف عدواني به جاي آنكه به معناي واقعي تصرف عدواني مراجعه نمايند به سراغ ماده 158 قانون آيين دادرسي مدني رفته و معناي تصرف عدواني را در آنجا جستجو مي كنند لذا در تعريف تصرف عدواني بيان مي دارند:«تصرف عدواني يعني اينكه كسي مال غيرمنقولي را كه در تصرف ديگري است بدون رضايت او از تصرفش خارج كند و خود متصرف گردد.»(5) 

     در حالي كه براي يافتن تعريفي صحيح و كامل از جرم تصرف عدواني نمي توان معناي حقيقي آن را از نظر دور نگه داشت. لذا در تعريف جرم تصرف عدواني بايد گفت:«جرم تصرف عدواني يعني تصرف مال غيرمنقول متعلق به ديگري بدون رضايت مالك يا متصرف قانوني آن.»  

     عناصر تشكيل دهنده جرم تصرف عدواني:

     1- عنصر قانوني:

     در خصوص تعيين عنصر قانوني جرم تصرف عدواني اختلافاتي مشاهده مي گردد كه بيشتر آنها ناشي از ابهام موجود در تشخيص عناصر تشكيل دهنده اين جرم است. برخي مواد 690 تا 696 قانون مجازات اسلامي را مستند قانوني جرايم تصرف عدواني،مزاحمت و ممانعت از حق مي دانند (6) و برخي ديگر مواد 690 الي 693 (7) و عده اي نيز صرفاً مواد 690 و 692 را.(8)

     در اينجا براي پي بردن به عنصر قانوني اين جرم ابتدا لازم مي بينيم مواد مذكور را براي برطرف كردن برخي ابهامات به صورت گذرا مرور كنيم: ماده 690 قانون مجازات اسلامي از 3 بخش تشكيل يافته و هر بخش بيانگر جرم خاصي است:

     1) ايجاد آثار تصرف: در خصوص اين جرم كه  صدر ماده 690  را به خود اختصاص داده است عده اي معتقدند تصرفي را در بر مي گيرد كه بوسيله صحنه سازي و تهيه آثار باشد و تصرف ساده را شامل نمي گردد.(9) اما به نظر مي رسد در اينجا مراد قانونگذار صرفاً ايجاد آثار تصرف در املاك ديگران با قصد تصرف يا ذي حق معرفي كردن خود يا ديگران بدون تصرف و استيلاي بر املاك مذكور بوده است و در خصوص تصرف همراه با ايجاد آثار بايد به سراغ ذيل ماده 690 قانون مجازات اسلامي برويم.

     2) تخريب محيط زيست و منابع طبيعي

     3) تصرف عدواني،مزاحمت يا ممانعت از حق(موضوع ذيل ماده 690 ق.م.ا)

     ماده 692 ق.م.ا نيز در مقام بيان جرم تصرف همراه با قهر و غلبه برآمده است. لذا اين جرم نيز تصرف عدواني بوده اما تصرفي كه با قهر و غلبه همراه است بنابراين قانونگذار مي توانست قهر وغلبه مذكور در اين ماده را از عوامل تشديد مجازات تصرف عدواني قرار دهد اما با توجه به وضعيت كنوني بايد آن را جرم مستقلي به حساب آوريم.(10)

      با ملاحظه مواد 691 و 694 قانون مجازات اسلامي و عبارات بكاربرده شده در آنها مشاهده مي گردد كه موضوع اين مواد منصرف از جرم تصرف عدواني است و بيانگر جرم ورود با قهر و غلبه به ملك مورد تصرف ديگري مي باشد. اما وجه تمايز مواد 696 از 691 در اين است كه موضوع ماده 691 ورود به قهر و غلبه در ملك مورد تصرف ديگري مي باشد و ملك در اين ماده به صورت مطلق ذكر گرديده در حاليكه موضوع ماده 694 ورود با قهر و غلبه به منزل يا مسكن ديگري است. نتيجه اينكه ماده 694 موضوع ماده 691 را تخصيص زده است و قانوگذار در پي آن بوده تا براي ورود با قهر و غلبه به منزل و مسكن ديگري ضمانت اجراي مجازات شديدتري در نظر گيرد.  

     از مجموع مطالب بالا در خصوص عنصر قانوني نتيجه مي گيريم كه آنچه عنصر قانوني جرم تصرف عدواني ساده را تشكيل مي دهد ذيل ماده 690 قانون مجازات مي باشد و ماده 692 اين قانون نيز در اين ميان عنصر قانوني تصرف عدواني با قهر و غلبه است.

     2- عنصر مادي:

     الف) عمل فيزيكي:

     عمل فيزيكي جرم تصرف عدواني، اقدام به تصرف املاك متعلق به ديگري است همانگونه كه پيشتر هم گفتيم تصرف يعني استيلاي عرفي و مادي انسان بر مال به قصد استفاده از آن به نفع خود لذا هرگونه برخورد با املاك متعلق به غير بدون رضايت مالك يا متصرف قانوني آن كه ظهور در استيلاي بر آن دارد و مالكيت مالك را با خطر مواجه مي سازد تصرف بوده و اين تصرف مي تواند هم با ايجاد آثار تصرف و هم به صورت عادي و بدون ايجاد آثار تصرف در آن صورت پذيرد. 

     لذا در صورتي كه تصرف تحقق پيدا نكند عمل از شمول عنوان تصرف عدواني خارج است. با اين حال شايد بتوان عمل انجام شده را مشمول عنوان كيفري مزاحمت يا ممانعت از حق دانست. چرا كه از تفاوتهاي جرم تصرف عدواني با جرايم مزاحمت و ممانعت از حق در اين است كه متصرف عدواني در تصرف عدواني بدون رضايت مالك، ملك وي را مورد تصرف قرار مي دهد. در حاليكه در جرم مزاحمت از حق مزاحم به ايجاد مزاحمت براي تصرفات مالك مي پردازد و در ممانعت از حق نيز از تصرفات مالك حق جلوگيري به عمل مي آيد. يكي از نكات قابل ذكر در اين قسمت تفاوت تصرف و ورود است. براي تمايز بهتر جرم تصرف عدواني موضوع مواد 690 و 692 قانون مجازات اسلامي بايد گفت كه ورود به صورت موقتي و كوتاه مدت است و مرتكب قصدي غير از استيلاي بر املاك غير و استفاده از آن به نفع خود دارد در حاليكه در تصرف حضور مرتكب در ملك طولاني تر بوده و با قصد استيلا و تصرف مال و خدشه بر مالكيت همراه است.

     ب) شرايط و اوضاع و احوال لازم:

     1) وجود مال غير منقول:

     موضوع جرم تصرف عدواني تصرف مال غيرمنقول متعلق به ديگري است و اموال نامبرده شده در ماده 690 همگي ظهور در اموال غير منقول دارد لذا تصرف اموال منقول ديگران از شمول مقررات مربوط به تصرف عدواني كيفري خارج است. اصولاً يكي از تفاوتهاي دعواي غصب و جرم تصرف عدواني در اين است كه تصرف عدواني موضوع ماده 690 قانون  مجازات اسلامي فقط در اموال غيرمنقول تحقق مي يابد ليكن غصب اعم از منقول و غيرمنقول است.(11) 

     اما اينكه در خصوص تصرف اموال منقول متعلق به ديگري مي توان دعواي تصرف عدواني حقوقي مطرح كرد يا خير؟ برخي معتقدند كه به استناد ماده 1 قانون اصلاح قانون جلوگيري از تصرف عدواني(مصوب 52) مي توان اقامه دعواي حقوقي نمود.(12) اما در مقابل عده اي بر اين باورند كه از اين ماده و هيچيك از مواد مربوط به تصرف عدواني در خصوص تصرف اموال منقول نمي توان استفاده و دعواي تصرف عدواني را اقامه كرد و اصولاً تفكيك دعاوي مالكيت و تصرف منحصر به اموال غيرمنقول است و در اموال منقول تنها طرح دعاوي مالكيت و مطالبه مال متصور است.(13)

     نكته ديگر اينكه درمورد دعاوي مربوط به قطع انشعاب آب،برق،تلفن،گاز و وسايل تهويه و نقاله مورد استفاده در اموال غيرمنقول، ماده 168 قانون آيين دادرسي مدني اين دعاوي را تحت شمول مقررات راجع به دعاوي تصرف عدواني، ممانعت و مزاحمت از حق دانسته است. به نظر مي رسد تسري اين حكم به جرم تصرف عدواني خلاف اصل تفسير مضيق قوانين كيفري است لذا قطع انشعاب آب،برق،تلفن، گاز و وسايل تهويه مورد استفاده در اموال غيرمنقول را نمي توان مشمول جرم موضوع ماده 690 قانون مجازات اسلامي دانست.(14)

     2) عدم رضايت مالك يا ذي حق:

     اصولاً عدم رضايت مالك لازمه تحقق جرايم عليه اموال و مالكيت است، رضايت مالك در اين جرايم وصف كيفري را از عمل مرتكب مي زدايد جرم تصرف عدواني نيز كه از جمله جرايم عليه اموال و مالكيت است از اين قاعده مستثني نيست لذا در صورتي كه مالك يا متصرف قانوني با رضايت خويش مال را تحت تصرف ديگري قرار داده باشد عمل متصرف از شمول عنوان تصرف عدواني كيفري خارج است. لذا در جايي كه مستاجر منفعت عين مستاجره را حتي برخلاف شرايط مندرج در قرارداد اجاره فيمابين وي و موجر به ديگري انتقال مي دهد و ملك را به تصرف وي در آورد، شكايت مالك ملك بر عليه متصرف دوم با عنوان تصرف عدواني كيفري محمل قانوني ندارد. 

     نكته قابل بحث ديگر اين است كه اگر مالك يا متصرف قانوني در ابتدا به تصرفات ديگري در ملك خويش رضايت داده باشد اما در ادامه قصد بازپس گيري ملك را داشته باشد و متصرف اقدام به رفع تصرف ننمايد آيا عمل مرتكب را مي توان تحت عنوان جرم تصرف عدواني تحت پيگرد قرار داد يا خير؟ پاسخ به اين سوال در دعواي تصرف عدواني حقوقي با توجه به ماده 171 قانون آيين دادرسي دادگاههاي عمومي و انقلاب در امور مدني كه بيان مي دارد:«سرايدار،خادم،كارگر و بطور كلي هر امين ديگري چنانچه پس از ده روز از تاريخ ابلاغ اظهارنامه مالك يا ماذون از طرف مالك يا كسي كه حق مطالبه دارد مبني بر مطالبه مال اماني از آن رفع تصرف ننمايد متصرف عدواني محسوب مي شود.» مشخص است و با عدم ذكر مستاجر در اين ماده قانونگذار در خصوص مستاجر سكوت اختيار كرده و رابطه استيجاري را مطلقاً از شمول مقررات دعاوي تصرف عدواني خارج كرده و عدواني قلمداد كردن تصرفات مستاجر را با ابلاغ اظهارنامه مطالبه عين مستاجره منتفي دانسته است.(15)

     اما در مورد جرم تصرف عدواني برخي معتقدند اصولاً در جرم تصرف عدواني بر خلاف غصب كه ممكن است وضع يد در ابتدا با رضايت مالك بوده باشد رضايت قبلي مالك از تصرف ملك توسط مشتكي عنه مانع از تحقق جرم تصرف عدواني است.(16) لذا در كليه مواردي كه تصرف در ملك ديگري با رضايت مالك يا متصرف قانوني همراه بوده ودر ادامه علي رغم عدم رضايت مالك يا متصرف قانوني تصرف ادامه مي يابد تحقق جرم تصرف عدواني منتفي بوده و از طريق ديگري بايد در صدد رفع تصرف برآمد.

     به نظر مي رسد اين ديدگاه چندان با ماهيت جرم تصرف عدواني سازگار و هماهنگ نباشد و معقول تر است بپذيريم در كليه مواردي كه رضايت مالك نسبت به ادامه تصرفات شخص ماذون وجود ندارد و شخص مورد نظر از ملك رفع تصرف نمي كند با فرض وجود سوءنيت تحقق جرم تصرف عدواني حتي در مورد مستاجر برخلاف دعاوي تصرف عدواني،دور از ذهن نيست چرا كه تصرف عدواني جرمي مستمر بوده و زماني رضايت مالك يا ذي حق عمل عمل متصرف را مباح مي كند كه در تمام مدت تصرف موجود باشد.

پي نوشت:

1-طيرانيان،غلامرضا،دعاوي تصرف،گنج دانش،چاپ دوم،1381،ص29.

2-جعفري لنگرودي،محمد جعفر،ترمينولوژي حقوق،گنج دانش،چاپ سيزدهم،1382،ص766.

3-همان منبع،ص445.

4-طيرانيان،غلامرضا،همان منبع،ص126-127.

5-زراعت،عباس،شرح قانون مجازات اسلامي،جلد2،نشرفيض،چاپ سوم،1379،ص427.

6-مصدق،محمد،دعاوي تصرف عدواني،مزاحمت و ممانعت از حق در قانون،مجله دادرسي،سال هشتم،شماره 43،ص8.

7-شامبياتي،هوشنگ،حقوق كيفري اختصاصي(جرايم عليه اموال و مالكيت)،جلد دوم، انتشارات ژوبين،چاپ پنجم،1380،ص360.

8-زراعت،عباس،همان منبع،ص445.

9-همان منبع،ص426.

10-همان منبع،ص455.

11-عبدي پور،ابرهيم،مقايسه ماهيت و آثار دعواي تصرف عدواني با دعواي غصب،گاهنامه علمي سروش عدالت،سال اول، شماره اول،ص20.

12-شامبياتي،هوشنگ،همان منبع،ص363.

13-شمس، عبدالله،آيين دادرسي مدني،جلد اول،نشر ميزان،چاپ اول،1380،ص352-353.

14-در قسمتي از نظريه اكثريت قضات دادگستري استان تهران در مورخه 8/30/ 1375 در تاييد اين ديدگاه آمده است:«... آب و برق و تلفن و موارد مشابه، اموال غيرمنقول نيستند و با تفسير مضيق و محدود كه از اصول جزايي است ناسازگار بوده لذا مشمول ماده 690 قانون مجازات اسلامي نمي باشد.»

15-شمس، عبدالله،همان منبع،ص362.

16-عبدي پور،ابرهيم،همان منبع،ص21.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






+ نوشته شده در جمعه 7 مهر 1391برچسب:,ساعت 6:40 توسط محمد رضا پوست چی |
مطالب پيشين
» بسم الله الرحمن الرحیم
» تدبر در قرآن
» مرور سریع بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در ديدار مسئولان و كاركنان قوه‌ى قضائيه‌ 05/04/1392
» پیروز واقعی انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری
» این نیز بگذرد.
» چرا جلیلی؟
» مناظره سوم نامزدها// سعید جلیلی:
» مصاحبه ای اختصاصی با دکتر سعید جلیلی
» طرح دیدگاههای اقتصادی دکتر سعید جلیلی در مناظره اول
» جلیلی در همایش جبهه پایداری و حامیان جلیلی:
» تنش‌زدایی بزدلانه و تهدیدزدایی حکیمانه
» اولین همایش انتخاباتی سعید جلیلی
» برنامه مناظره ها و تبليغات کانديداهاي رياست جمهوري در صدا و سيما
» پیش بینی واشنگتن پست: جلیلی، پیشتاز انتخابات ایران
» خاطراتی از دکتر سعید جلیلی
» خاطراتی از دکتر سعید جلیلی
» بیوگرافی 8 کاندیدای احراز صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری
» تاانتخابات
» روایتی از حضور رهبر انقلاب اسلامی در اجلاس جهانی علما و بیداری اسلامی
» ویژگی های اصلح از نظر مقام معظم رهبری
» متن کامل قانون اصلاح شده انتخابات ریاست جمهوری
» ثبت نام از داوطلبان انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری
» سخن روز
» حدیث روز
» خانواده خوشبخت
» شرکت در انتخابات حق است یا تکلیف؟
» از احتسابیه و بلدیه تا شهرداری
» نرخ دیه کامله در ماههای غیرحرام از ابتدای سال ۱۳۹۲
» تدبیری برای جلوگیری از آثار شوم مهرهای سنگین و تعدیل ثروت بین زوچین
» بیع عین مرهونه
» حقوق طرفین دعوا در کلام امام سجاد (ع)
» د: رأي وحدت رويه شماره 725 ـ 20/4/1391 هيأت عمومي ديوان عالي كشور
» رأي وحدت رويه شماره 724ـ22/1/1391 هيأت عمومي ديوان عالي كشور





موضوعات
حقوق مدنی
همه چیز دز باره قولنامه
تعارض ادله مالکیت
بررسی حقوق مالی زوجه در موارد طلاق
وکالت بلاعزل
فروش ملکی که در اجاره دیگری است
خرید ملکی که در اجاره دیگری است
چند نکته در تنظیم قرارداد
ضمان معاوضی در بیع
بیع عین مرهونه
حقوق جزا
تصرف عدوانی
مرخصی زندانیان
آیا امکان محاکمه مجدد در ایران وجود دارد؟
اسید پاشی؛ضعف قانون یا نقص در اجرا
چگونگی اثبات ضرب و جرح در دعاوی خانوادگی
آیا شاکی می تواندرضایت خود را پس بگیرد؟
تخفیف در مجازات مجرم و جهات اعمال آن
آیامجازات تعلیقی سوء سابقه است؟
سقط جنین
بیمه جرم
نرخ دیه در سال92
آیین دادرسی مدنی
ورودشخص ثالث
شرایط دادخواست وضمانت اجرای آن
ادله اثبات دعوی
خواندنی ها
جملات فلسفی
ماه امام رضا(ع)
بیست ونهم ذی القعده شهادت امام جوادالائمه(ع)
ذی الحجه آمد،ماه لبیک
دو بال فرشته عدالت
بازدید رییس جمهور از زندان اوین
سخن کوتاه از دکتر شریعتی
قتل یک وکیل دیگر
امنیت شغلی وکلا
زنگ مشاوره
سیم کارت دردسرساز
فسخ قرارداد
مهریه قابل اسقاط نیست
حقوق خانواده
روابط فرا زناشویی
طلاق عاطفی
چندنکته حقوقی در مورد ازدواج
اقسام طلاق
حقوق متقابل زن و شوهر
رجوع زوجه به بذل در عده طلاق خلع
ترتیب ازدواج دختر در صورت ممانعت ولی
جلوگیری از آثار شوم مهری های سنگین
شورای حل اختلاف
مغایرت رسیدگی به دعاوی درشورای حل اختلاف با قانون اساسی
سواد قضایی اعضای شورای حل اختلاف
تعطیلی شورای حل اختلاف
عدم کارایی شورای حل اختلاف
فقد تجربه در شورای حل اختلاف
باطلا باید نوشت(نهج البلاغه)
یک هدیه خوب
حکمت1تا10نهج البلاغه
حکمت11تا20نهج البلاغه
حکمت21تا30نهج البلاغه
با کاروان کربلا
تسلیت
اهمیت زیارت عاشورا
سوم محرم
قاسم بن الحسن
حبیب بن مظاهر
بسته شدن آب
حقوق تجارت
روش تاسیس انواع شرکت(قسمت اول)
روش تاسیس شرکت قسمت دوم
روش تاسیس شرکت قسمت سوم
سفته
آرای وحدت رویه هیئت عمومی دیوان عالی کشور
آرای وحدت رویه سال1391
سیاسی
تاانتخابات
قانون جدید انتخابات ریاست جمهوری
ویژگی های یک رئیس جمهور از نظر مقام معظم رهبری
دکتر سعید جلیلی
سبک زندگی اسلامی
خانواده خوشبخت
حدیث روز
برکت کار دقیق
تدبر در قرآن
بسم الله الرحمن الرحیم
پيوندها


فقه و حقوق اسلامی حقوق امروز ردیاب ماشین جلوپنجره اریو اریو زوتی z300 جلو پنجره ایکس 60

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دانشنامه حقوق و آدرس poustchi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





فال حافظ

جوک و اس ام اس

قالب های نازترین

زیباترین سایت ایرانی

جدید ترین سایت عکس

نازترین عکسهای ایرانی

پيوندهاي روزانه

پایگاه اینترنتی حامیان حجاب
مهندسی معکوس 2سیده تاخدا
دستنوشتـﮧ هاے محمدجواد میرزابیگے
تـحلیلگر بسیجی
◄پایگاه اینترنتی حامی رهبر◄
☫ مقر افسران جنگ سایبری ☫
گروه سایبری تخریبچی مجازی
حامیان ولایت سیّد علی
تـ ع ـجیل | TaaJiL
ثامن تـــــم مرجع قالب و ابزار
مقتدر مظلوم | Mazloum.Ir
گروه سایبرے مهندس میرزابیگیܔ
کانون وکلا و مشاورین حقوقی قوه قضائیه
پایانه قوه قضائیه
تبیان
مرکز اسناد انقلاب اسلامی
دفترحفظ و نشر آثار امام خامنه ای
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
حمل و ترخیص خرده بار از چین
حمل و ترخیص چین
جلو پنجره اسپرت
الوقلیون

 

فال حافظ

جوک و اس ام اس

قالب های نازترین

زیباترین سایت ایرانی

جدید ترین سایت عکس

نازترین عکسهای ایرانی

طراح قالب

Power By:LoxBlog.Com & NazTarin.Com